Forskningsforum: Hur påverkas den fysiska hjärnan och klientens förflyttning under coaching?

Artikel baserat på studien The Neuroscience of coaching Richard E. Boyatzis & Anthony I. Jack, Case Western Reserve University, har genomfört ett antal studier och jämfört dessa med tidigare studier/experiment samt teorier om hjärnans mottagande av handlingar, förändringar, tryggt lärande men inte minst beteendeförändringar hos klienter i professionella roller. Det har genomförts en första studie där ett tjugotal (10 män, 10 kvinnor) klienter deltog. Där två professionella coacher (doktorerande studenter) coachade deltagarna i 30 minuters samtal. Efter samtalet (3–5 samtal) skickade en (extern) tredje coach ut en enkät där klienterna svarade på frågor kring samtalet. Man gjorde en andra studie

Internationella coachveckan 29 april – 5 maj 2019

Idag startar den årliga internationella coachveckan då coacher från världens alla hörn kommer att på olika sätt uppmärksamma  en hel yrkeskår som arbetar professionellt med coachning. ICF är världens största partsneutrala yrkesorganisation för coacher med syfte att utveckla och kvalitetssäkra yrket. ICF startade 1995 och har drygt 30 000 medlemmar i 140 länder. I Sverige finns ett nationellt förbund som har lokala avdelningar i Stockholm, Göteborg, Malmö samt ett ”cyberchapter”. Under veckan kommer vi här dagligen att publicera artiklar som belyser coaching och de olika aktiviteter som pågår runtom i landrt med anledning av coachveckan. För att veta mer följ

Brönjaskolan går vidare – erbjuder nu även coaching till föräldrarna

Vi har tidigare skrivit om Brönjaskolan i Boden som började erbjuda coaching till alla elever. Nu tar de coachingen ett steg vidare och erbjuder även föräldrar coachande samtal. Coachningen vid Brönjaskolan startade redan 2013 och utgångspunkten var initialt att öka måluppfyllelsen för eleverna. Fortsättningen var att all personal deltog i utbildning i KBT-verktyg och enskilda samtal genomfördes med samtliga elever i år 9. Där vidtog även djupintervjuer med 10 elever, varav 5 med dokumenterad funktionsvariation. Resultatet av dessa blev en fördjupad förståelse för elevers behov av att få bekräftelse och att bli sedda av skolans lärare. Senare visade det sig

ICF årsmöte och medlemsdag 11 april 2019

Föreläsare Anders Troedsson, Lena Gustafsson och Peter Englén ICF Sveriges medlemmar samlades från hela landet i Stockholm i dag för att vara delaktiga på årsmötet, ta del av den senaste utvecklingen inom vårt förbund och lyssna till intressanta föreläsningar inom teamcoaching och hur coaching passar in i en komplex och föränderlig värld. Det var en speciell, upprymd och förväntansfull stämning när över 50 professionella coacher träffas för en heldag tillsammans. De som inte kunde närvara personligen hade möjligheten att följa årsmötesdelen via en zoom-länk. Moderator Johanna Höglund presenterade och lede oss genom agendan under dagen. Enligt sammanställningen av årsberättelsen har

ICF coachpodden avsnitt 5. Intervju med coachkollega ger röst åt yrkets djup

I avsnitt 5 berättar Karolina Palmberg, som är ICF Associated Certified Coach (ACC), om sitt arbete som professionell coach. Hennes målgrupp belyser bredden i hur yrkeskåren, certifierade ICF-coacher, skapar värde och genuin nytta i samhället. En fråga skickas vidare till nästa avsnitt och vad tänker du som lyssnat? Välkommen att kontakta oss via sociala medier. Dela gärna, gilla och kommentera! På så vis hjälper du till att sprida vad professionell coaching betyder och kan ge till fler. Feedback och ideer inför kommande avsnitt är alltid varmt välkommet till oss, Carin och Johanna, på podd@icfsverige.se.

ICF podd avsnitt nummer fyra

Avsnitt 4. Värdet från en driven ordförande   Varmt välkommen till avsnitt 4 av ICF Sveriges podd som ger en röst åt professionell coaching och ICF. Idag blir det ännu en premiär! Vår första gäst är nämligen med – ingen mindre än ICF Sveriges ordförande Johan Hederstedt. Han berättar om vem han är, ICF Sveriges ambitioner och stora mål framåt. Och om de värden han ser att ICF Sverige erbjuder sina medlemmar. In English. Varför på engelska? Ja det får ni veta när ni lyssnar på avsnittet…   

Vad du kan vara trygg med när du anlitar en coach från ICF

Coaching är numer en etablerad profession som också blir ett slags samtalsmetodikens hantverk. Genom praktisk träning lär sig coachen lyssna, hitta rätt ton i frågor och arbeta med pausering, tystnad och rörelse. Genom personlig utveckling tränar sig coachen att skilja på vad som är coachens eget material och vad som är klientens, samt uppnår en högre personlig mognad hos båda. Coachingen grundas i väl beprövade metoder som får en personlig ton genom varje coachs unika stil. Det bedrivs en kontinuerligt ökande mängd forskning kring coaching och dessa metoder och vi får en allt starkare evidens kring metodiken. Som coach arbetar

Vad kännetecknar en riktigt bra VD? Del 5 av 5 – om konsten att pålitligt leverera resultat

Hur skulle det vara om fler VD:ar lyckades riktigt bra med sitt uppdrag? Om vi drar nytta av erfarenheterna från de som lyckas snabbt? Och om vi vidgar perspektivet och ser till vad alla i organisationen kan göra för att företaget ska bli/vara framgångsrikt. I den här artikelserien kan du läsa om fyra beteenden som är särskilt viktiga att behärska – i min mening inte bara av VD utan av alla som är intresserade av ledarskap och som finns i systemet runt en VD. Artikeln är baserad på en stor och mångårig forskningsstudie av framgångsrika beteenden hos VD . I

Vad kännetecknar en riktigt bra VD? Del 4 av 5 – om konsten att vara proaktiv

Hur skulle det vara om fler VD:ar lyckades riktigt bra med sitt uppdrag? Om vi drar nytta av erfarenheterna från de som lyckas snabbt? Och om vi vidgar perspektivet och ser till vad alla i organisationen kan göra för att företaget ska bli/vara framgångsrikt. I den här artikelserien kan du läsa om fyra beteenden som är särskilt viktiga att behärska – i min mening inte bara av VD utan av alla som är intresserade av ledarskap och som finns i systemet runt en VD. Artikeln är baserad på en stor och mångårig forskningsstudie av framgångsrika beteenden hos VD . En

Vad kännetecknar en riktigt bra VD? Del 3 av 5 – om konsten att engagera

  Hur skulle det vara om fler VD:ar lyckades riktigt bra med sitt uppdrag? Om vi drar nytta av erfarenheterna från de som lyckas snabbt? Och om vi vidgar perspektivet och ser till vad alla i organisationen kan göra för att företaget ska bli/vara framgångsrikt. I den här artikelserien kan du läsa om fyra beteenden som är särskilt viktiga att behärska – i min mening inte bara av VD utan av alla som är intresserade av ledarskap och som finns i systemet runt en VD. Artikeln är baserad på en stor och mångårig forskningsstudie av framgångsrika beteenden hos VD .

Vad kännetecknar en riktigt bra VD? Del 2 av 5 – om konsten att ta snabba och övertygande beslut

Hur skulle det vara om fler VD:ar lyckades riktigt bra med sitt uppdrag? Om vi drar nytta av erfarenheterna från de som lyckas snabbt? Och om vi vidgar perspektivet och ser till vad alla i organisationen kan göra för att företaget ska bli/vara framgångsrikt. I den här artikelserien kan du läsa om fyra beteenden som är särskilt viktiga att behärska – i min mening inte bara av VD utan av alla som är intresserade av ledarskap och som finns i systemet runt en VD. Artikeln är baserad på en stor och mångårig forskningsstudie av framgångsrika beteenden hos VD . Del

Vad kännetecknar en riktigt bra VD? Del 1 av 5 – myter och fyra framgångsbeteenden

Känner du någon VD som har fått sparken? Om inte personligen så tror jag att vi alla åtminstone har läst om det i media. I USA’s 500 största företag (Fortune) avgår så många som 25 % ofrivilligt. Och det är dyrt – 112 biljoner dollar i marknadsvärde enligt PwC. Ett VD-byte kostar minst en årslön i avgångsvederlag + rekryteringskostnader och inkörningstid. Man kan tycka att en VD får leva med denna risk – hen får ju bra betalt. Så många fler är involverade. En styrelse som har hoppats på att hitta den rätta för företagets nuvarande läge och utmaningar. En