Hjärnstretch, trolleritrick och framtidsspaning på Stora coachdagen

Vid ICF Sveriges nationella konferens Stora coachdagen samlades idag närmare 150 coacher, ledare, konsulter och andra intresserade av framtidens organisationer och hur vi förhåller oss till en snabbt föränderlig värld.

Ett högkvalitativt startfält av talare gav under dagen olika perspektiv på vår nutid och vart vi kan tänkas vara på väg inramat av dagens moderator Carl Thillenius som knöt samman med trolleritrick och fingerfärdighet.

 

 

 

 

 

 

Henrik Martin, management konsult med överblick över ledningsstilars utveckling var först ut med en presentation av hur vi nu går från hierarkiska Napoleon-organisationer till VOKA-organisationer präglade av att omges av  Volatilitet, Osäkerhet, Komplexitet och Ambivalens där en hierarkisk struktur blir för långsam och besluten måste finnas ute hos dem som är aktiva i verksamhetens vardag.  Henrik belyste hur tre D representerar de tre makrotrender som just nu påverkar oss mest: Demografi, Digitalisering och De nya generationerna. Vi har inte längre en ålderspyramid, vår demografiska profil liknar mer en boll och ställer nya krav på hur vi får samhället att fungera. Digitaliseringen är numera exponentiell vilket utmanar oss människor som tänker i linjära processer och därför inte kan förutse vad som kommer redan i en nära framtid och nu behöver öva oss på att förhålla oss till osäkerhet. De nya generationerna kommer med nya sätt att tänka och Henrik poängterar här just ”nya” i pluralis, det handlar inte om ett nytt sätt . Värderingskurvan har inte bara förskjutits utan även plattats ut från den traditionella normalkurvebilden – vi har mer heterogena värderingar i vårt samhälle och bland ungdomar märks det extra tydligt. I en voka-organisation går vi från hierarkier till nätverk, från stuprör till team och från chefsskap till självledarskap. Kontroll, policies och slutna rum ersätts av tillit, värdegrund och transparens.

Tobias Degssell, kreativitetsexpert med många års studier av hur kreativitet uppstår och bibehålls, bland annat av mönster bland Nobelpristagare  som ett sätt att hitta vad smarta och kreativa människor har gemensamt, visar på samarbete, envishet, uthållighet och vikten av att också få det gjort. ”vi behöver thinkers and doers”, att tänka nytt är inte så svårt, att få idéer kan vara enkelt men att ha förmågan att göra något av dem särskiljer dem som lyckas med avgörande upptäckter/innovationer.  Tobias beskrev hur vi söker oss till likasinnade men för att bli effektiva behöver vi istället utmana oss i mångfald och samverkan, fortsätta göra som vi gjort men också ta oss tiden att experimentera med det nya och kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt. ”Framtiden är ett verb – det är något vi gör, såklart kan vi ha en aning om vad vi gör.” Tobias beskriver framtidens sätt att verka som människor som med gemensamma värderingar går samman och gör gemensamma lösningar.

Jonathan Passmore gav via länk en översikt över resultaten i den trans-europeiska coachstudien ”state of play in coaching”  där coacher från hela Europa fått svara på frågor kring sin praktik, metoder, etiska dilemman med mera. Jonathan resonerade kring hur svenska coacher svarat jämfört med europeiska kollegor. För den intresserade finns i ICF Sveriges artikelarkiv ett antal artiklar i ämnet.

Dagen avrundades sedan med ett personligt och nära samtal med Johan Hederstedt, ICF Sveriges nuvarande ordförande, som öppet och ödmjukt beskrev sin egen resa från ÖB och maktmänniska till coach med fokus på människorna. Johan som verkat i många utsatta områden och positioner beskrev hur han påverkats av dem och hur han med tiden omformat sitt sätt att se på vad som är effektivt ledarskap. Han berörde också rädslan som då och då drabbar oss alla, ”man kan bli rädd, rädslan har jag accepterat men ett rädslodrivet ledarskap fungerar ju inte, ledarskapet måste komma ur värderingar”. Coachning är för Johan inte bara en metod för att lösa en massa problem utan handlar om att hjälpa människor att göra vägval. Att se sig själva och ur det ta autentiska steg framåt.

Efter dagens föreläsningar och det intensiva utbytet i pauserna lämnade publiken dagen med vidgade perspektiv,  nya tankar och datumet för nästa Stora coachdag. 11 november 2019 – save the date, då kör vi igen!

Forskningsforum: En systematisk översyn av utfallet i executive coaching

A systematic review of executive coaching outcomes. Is it the journey or destination that matters the most ?

Denna forskningsstudie av  Andromachi Athanasopoulou  och Sue Dopson är en sammanfattning av över tvåhundra andra studier som berör executive coachning. Studien har täckt in intressenter som höga chefer,  professionella coacher, HR, coachees på olika nivåer, stakeholders(uppdragsgivare).  Studien definierar vad executice coachning är , vilket kan användas av oss ( ej här).Flera slutsatser kan säkert användas av oss (ytterligare kunskap), några behöver diskuteras ytterligare. En nyhet är att studien pekar på att för executive coachning (EC) har den sociala dimensionen/sammanhanget större betydelse än individens resultat.

Några viktiga slutsatser

  • Oavsett vilken coachingmodell som används så skapar det positiva resultat
  • Användande av självskattningsmodeller skapar högre effektivitet
  • Fokus på coacheens styrkor är väsentligt
  • Förstå coacheens språk mycket viktigt
  • Till skillnad från andra metoder måste de individuella målen alltid kopplas till de strategiska målen
  • Integrering av coachning i ledarskapet visar ledningens engagemang för individen
  • Kulturen(värdegrund) i ett företag är viktig för en framgångsrik coachning

Några slutsatser som berör coacheen

  • Exprimentlusta, öppenhet, självmedvetenhet, tillit och emotionell stabilitet gynnar ett bra resultat
  • När coacheen ser praktiska resultat ökar motivationen-helst under coachingperioden

Några slutsatser som berör oss som coacher

  • Coachens bakgrund har betydelse för innehåll och coachingstil
  • Coachens professionalitet, positivism, autencitet, empati, förmåga att lyssna är viktigt. Ställa reflekterande frågor, agila förhållningssätt, förståelse för sammanhang har avgörande betydelse för ett bra resultat

Några slutsatser som berör förhållandet mellan coach och intressenten (uppdragsgivaren)

  • Viktigt med klarhet i roller och förväntningar, rapportering.
  • Viktigt med kontraktets innehåll

 

Några frågor att diskutera

Coachens bakgrund och förståelse för sammanhanget är enligt studiens slutsatser viktigare än coachens coachförmåga. Hur förhåller det sig till och vad betyder det för  Certfieringsgrad som kvalitetssäkring?

Rapportering till uppdragsgivaren, hur arbetar vi som coacher med det?

Utklaranden av mål i coachningen? Alltid kopplat till de strategiska målen.

För dig som vill läsa mer finns hela studien här: Athanasopouloua & Dopson 2017 Systematic Review Coaching

Artikelförfattare:  Johan Hederstedt

Sista anmälningsdygnet inför Stora coachdagen

Nu går vi in i sista anmälningsdygnet inför  stora coachdagen den 5 november. 

Coacher, konsulter, ledare och andra som är intresserade av nuläget i coaching, ledarskapets utveckling och framtidens kompetenser samlas i Solna för en dag . Har du ännu inte bokat din plats gör du det här.

Intressanta föreläsningar om moderna organisationer, innovativa processer och hur vi går från ord till handling är att vänta.  Jonathan Passmore ger oss via länk från UK en överblick över nuläget i europeisk coaching, Johan Hederstedt, nuvarande ordförande i ICF Sverige och med en lång ledarkarriär bakom sig berättar om sin resa från ordergivande chef till coach. Tobias Degsell är kreativitetsexperten som idag hjälper företag tänka nytt utifrån de förändringar som digitalisering och AI medför. Henrik Martin visar på dragen i framtidens ledarskap då våra arbetsplatser går från Napoleon till VOKA.

Dagen hålls samman av moderator Carl Tillenius som guidar oss genom dagen med en blandning av tricks, träffsäker humor och laddad publikkontakt.

 Coachdagen ger 8 CCEU poäng, 4 för kärnkompetenser och 4 för resource development.

Vi ses i Stockholm den 5 november!

eventgrupp och styrelse
ICF Sverige

Stora coachdagen – 20 dagar kvar!

Den är nära nu. Årets happening i coach-Sverige och en konferens som kikar runt hörnet in i framtidens ledarskap. 20 dagar kvar till stora coachdagen den 5 november.  

Antingen du själv är aktiv coach,  arbetar med annat och använder ett coachande förhållningssätt som en del av ditt sätt att möta människor eller ”bara” är intresserad av framtidens ledarskap och arbetsplatser så är det här dagen för dig.

För dig som har bråttom och inte hinner läsa hela mailet kommer här en sammanfattning med allt du behöver veta.
  • Den 5 november från incheck vid nio till eftermingel vid 17 vill du vara på Friends Arena i Solna. Tillsammans med en prisad forskare, en kreativitetsexpert och en före detta överbefälhavare möts vi under en dag för att diskutera och upptäcka nya trender och möjligheter.
  • Program, föreläsarbeskrivningar, hotellrabatt och alla annan info om eventet finns på www.storacoachdagen.se
  • Deltagare anmäler sig här.
  • Utställare anmäler sig här.

Intressanta föreläsningar om moderna organisationer, innovativa processer och hur vi går från ord till handling är att vänta.  Jonathan Passmore ger oss via länk från UK en överblick över nuläget i europeisk coaching, Johan Hederstedt, nuvarande ordförande i ICF Sverige och med en lång ledarkarriär bakom sig berättar om sin resa från ordergivande chef till coach. Tobias Degsell är kreativitetsexperten som idag hjälper företag tänka nytt utifrån de förändringar som digitalisering och AI medför. Henrik Martin visar på dragen i framtidens ledarskap då våra arbetsplatser går från Napoleon till VOKA.

Dagen hålls samman av moderator Carl Tillenius som guidar oss genom dagen med en blandning av tricks, träffsäker humor och laddad publikkontakt.

 

   Stora coachdagen är öppen för alla och kommer att ha en inriktning för att vara givande även för den som inte är coach men intresserad av ledarskap och coachande förhållningssätt i det men den kan också för dig som coach ge en portion av din kompetensutveckling . Coachdagen ger 8 CCEU poäng, 4 för kärnkompetenser och 4 för resource development vilket inte minst är bra för din omcertifiering som coach.

 

Vi ses i Stockholm den 5 november! Har du ännu inte bokat din plats gör du det här.

 

Vi har också förhandlat fram ett rabatterat pris för dig som reser in och behöver ett hotellrum, Quality hotel Friends ger ett specialpris, läs mer om det på stora coachdagens sida.

Har du verktyg, produkter eller utbildningar som kan vara av intresse för besökarna?
Det finns fortfarande möjlighet att engagera dig/ditt företag  som samarbetspartner på flera olika nivåer – lägsta investering endast 500 kr!

Läs mer om partnerskap på storacoachdagen.se Eller gör din partnerskapsbokning här direkt, via SimpleSignUP 

Vi ses!
eventgrupp och styrelse
ICF Sverige

Varför är intresset så stort för nya typer av organisationer?

​I september släppte vi på Stardust vår senaste bok “Framtidens organisationer – från Napoleon till VOKA”.

Intresset för bokreleasen var mycket stort, så stort att vi var tvungna att stänga anmälningssidan redan efter någon dag. Det var ju verkligen glädjande, men fick mig att fundera på: varför är intresset så stort just nu, egentligen?

Det verkar helt enkelt som om våra gamla typer av organisationer, det vi kallar Napoleonorganisationer, har spelat ut sin roll. Vi är trötta på att verka i hierarkier där chefer behandlar sina underställda som olydiga barn. Där kontroll och silomentalitet har tagit över våra liv, och endast 13% av oss känner oss engagerade i våra jobb.

Istället hoppas jag att vi är på väg mot nätverksorganisationer som baseras på tillit. Där kollegorna kommer till jobbet för att de vill och för att de känner sig inkluderade. Och för att de är engagerade i vad de gör på dagarna. Där vi låter människan i sin helhet komma fram på arbetsplatsen, och där vi tar hand om varandra, och hjälper varandra att utvecklas och växa på ett hållbart sätt.

Det kanske låter litet snyftigt. Men jag tror verkligen att det vore bra för människorna. Och för mänskligheten.

Vad tror du?

Artikelförfattare: Henrik Martin,
talare vid ICF Sveriges Stora coachdagen i Stockholm den 5 november.

Vill du vara med och höra mer? Anmäl dig här!

Behövs det ett nytt ledarskap i framtidens organisationer?

Det pågår en debatt bland världens ledarutbildare just nu: är det så stor skillnad på “vanligt” ledarskap och framtidens ledarskap egentligen? Jag tror svaret på den frågan till stor del avgörs av vad man innefattar i “vanligt” ledarskap. Men det jag vet med säkerhet är att kraven på ledarskap bara kommer att öka i den komplexa och oförutsägbara VOKA-värld vi lever i idag.

När organisationer byter form till nätverksorganisationer, där tillfälliga team med stort eget ansvar är den centrala enheten, kommer ledarskapet sättas på prov. Vi kommer behöva fler ledare som:

  • har insikt om sina styrkor och begränsningar
  • är anpassningsbara och lär sig av sina misstag
  • kan hantera snabba förändringar
  • snabbt kan skapa en produktiv samverkan mellan teammedlemmar
  • kan uppmuntra innovation och lärande
  • kontinuerligt forma företagskulturen

De måste dessutom klara av att göra detta med medarbetare som inte alltid tillhör organisationen, t.ex. “giggare” och tillfälliga konsulter.

Jag tror också att vi framöver kommer att se olika typer av ledare. En del kommer att vara pionjärer, de som är bäst på att tänka stort och långsiktigt, som vågar prova helt nya vägar och nya idéer. Andra kommer att vara transformatörer, de som är bäst på att få med sig resten av verksamheten i de nya arbetssätten, utan att för den skull tappa bort det som fortfarande är framgångsrikt. Och troligtvis kommer en annan roll vara förvaltarens, d.v.s. de som ser till att saker som fungerar faktiskt fortsätter att fungera.

Alldeles oavsett om man kallar det för en ny typ av ledarskap eller inte, så är jag övertygad om att ledarskap i VOKA-världen kan bli oerhört utmanande. Och väldigt, väldigt roligt!

Artikelförfattare: Henrik Martin,
talare vid ICF Sveriges Stora coachdagen i Stockholm den 5 november.

Vill du vara med och höra mer? Anmäl dig här!

Därför kommer transparens bli allt viktigare – även för dig

 ​Jag tror att transparens kommer bli ett allt viktigare ledord i våra organisationer. När vi nu lämnar förlegade organisationsformer bakom oss (det vi kallar Napoleonorganisationer) och istället rör oss mot VOKA-organisationer, så kommer transparensen bli helt avgörande.

Och det kan bli ganska utmanande. För många av oss är ju uppvuxna i organisationer där man kände sig tvungen att hålla det mesta hemligt för medarbetarna.

I slutet på 90-talet var jag Nordenchef på en av de större internetkonsulterna. I ledningsgruppen lade vi oproportionerligt mycket tid på hur vi skulle “kommunicera det här till personalen”. Och vi paketerade alltid en dålig nyhet i ett frejdigt, positivt e-mail som gick ut till alla. När alla egentligen redan kände till den dåliga nyheten och undrade varför vi i ledningen inte bara berättade som det var.

Nuförtiden vet medarbetarna ännu mer. Det finns därför ingen anledning att hålla igen. Om du tror att dina kollegor a) kan och b) vill göra ett bra jobb, ge dem då också tilliten i att vara så transparent du bara kan. Så att de kan skaffa sig en egen uppfattning, och fatta bättre beslut. Det vinner alla på i längden.

Artikelförfattare: Henrik Martin,
talare vid ICF Sveriges Stora coachdagen i Stockholm den 5 november.

Vill du vara med och höra mer? Anmäl dig här!

Varför “tillit” är avgörande i framtidens organisationer

 

Jag tror att framtidens VOKA-organisationer kommer att ha “tillit” som sin viktigaste grundsten. Det är när vi ger och får tillit som vi människor fungerar som bäst, så varför skulle det inte vara så även på våra arbetsplatser?

 

Att bygga sin organisation på tillit kan faktiskt vara svårt. Framförallt för oss som har vuxit upp i traditionella organisationer av Napoleontyp, som hade som syfte att skapa kontroll, alltså raka motsatsen till tillit. I Napoleonorganisationen byggde man detaljerade budgetprocesser för att följa upp på skruv och mutter nivå, man hemlighöll information eftersom man inte litade på att medarbetarna kunde hantera den, och man skrev policies för att styra beteenden i detalj.

Om vi nu lämnar Napoleons syn på organisation bakom oss, hur ser framtidens organisationer ut? Jag tror att de:

* Är öppna mot medarbetarna, och gör all information transparent

* Använder företagskulturen för att styra beteenden, snarare än med policies

* Bygger på att alla har en ledarroll (självledarskap) snarare än chefsskap

I de traditionella organisationerna förutsatte man A) att medarbetarna inte kan och B) att de inte vill. I framtidens organisationer måste vi göra precis tvärtom.

Artikelförfattare: Henrik Martin,
talare vid ICF Sveriges Stora coachdagen i Stockholm den 5 november.

Vill du vara med och höra mer? Anmäl dig här!

Tre viktigaste frågorna för att skapa engagerade medarbetare

​Just nu pågår en förflyttning i hur vi organiserar oss. Vi lämnar det gamla tankesättet bakom oss (det vi kallar Napoleon-organisationer), och rör oss istället mot VOKA-organisationer (beskrivet i en tidigare artikel du kan läsa ​här)

En sak som förändras i den förflyttningen är hur vi driver prestation och engagemang. I Napoleon-organisationer hade vi ett komplext system av “performance management” som bygger på årliga utvecklingssamtal, utvärderingar, målkaskader, kvartalsvisa check-ups etc. Detta överges nu i VOKA-organisationerna.

Det vore rimligt att anta att det nya sättet att driva prestation och engagemang är annorlunda, men minst lika komplicerat. Jag tror inte att så är fallet. Det mesta av vårt gamla performance management sätt kan ersättas av en enkel aktivitet: gör en regelbunden “check-in”.

En check-in är ett informellt möte man har med varje individ i sitt team, helst veckovis. Det behöver inte bokas, och kan ta 5 minuter. De enda tre frågorna man behöver ställa är:

1) Vilka är dina viktigaste prioriteringar den närmsta veckan?

2) Vad finner du mest utmanande just nu?

3) Vilken hjälp behöver du av mig?

Om du dessutom börjar dialogen med att fråga hur läget är, och lyckas prata om dessa tre frågor som om det vore en vanlig konversation får du ännu större effekt.

Pröva att göra en “check-in” med alla dina medarbetare i några veckor (kom ihåg, det är INTE en “check-up”) och se vad som händer.

Artikelförfattare: Henrik Martin, talare vid ICF Sveriges Stora coachdagen i Stockholm den 5 november.

Vill du vara med och höra mer? Anmäl dig här!