Sommaren går mot sitt slut och även om vi fortfarande kan ha varma dagar och grillkvällar ett tag framöver så har större delen av Sverige den här veckan återgått till jobb och skola. Förhoppningsvis efter en semester som varit härlig, avslappnande och uppfriskande, men oavsett hur den varit så står vi nu inför den oftast mest fullbokade delen av året. I alla fall för dem av oss som driver eget eller på något sätt är i ledande position.

Så för oss alla som nu, eller snart, är tillbaka på plats kommer här några tips som jag själv ofta använder när jag ska starta upp efter ett uppehåll i arbetet.

1) Ge dig själv en vecka (eller två) att komma in i arbetet igen. Efter ett uppehåll, speciellt ett längre sådant, där hjärncellerna har fått varva ner ordentligt så tar det ett tag att komma igång. Om du är medveten om att det tar lite tid att accelerera och tar med det i din planering för de första veckorna efter jobbstarten så skapar du mindre stress för dig själv när du går in i höstens arbete.

2) Städa skrivbordet. Det kan låta ganska självklart och kanske är du av den sorten som gjorde det innan du gick på semestern men om inte det mesta är i en inspirerande ordning så ta en stund att gå igenom det som ligger och placera det där det hör hemma. Om du ännu inte skulle ha ett system för hur du vill ha saker organiserade när du arbetar så kanske du ska ta ett par extra timmar för att tänka ut ett. Det är oftast bara i filmer som det är charmigt med en väldigt oorganiserad arbetsplats. J

3) Skapa överblick. Under tiden du varit borta så har alldeles säkert din inbox svämmat över och din ”att göra” lista blivit inaktuell. Fastna inte alltför mycket i detaljerna eller i att försöka få ordning på allting så fort som möjligt. Bättre att snabbt titta igenom det som behöver göras och först göra det som är både ”viktigt och bråttom” eller har deadlines som du inte kan missa. När de sakerna är gjorda kan du ta lite mer tid att sortera och skapa prioriteringar för det som fortfarande är viktigt men kanske inte fullt så bråttom.

3) Starta dagen med en morgonrutin. Börja gärna din dag innan arbetet med något som gör dig lugn och välmående. Många framgångsrika människor hänför sin framgång till just sina morgonvanor. Själv har jag yoga och meditation sedan många år som del av hur jag startar upp min dag. För dig kanske det handlar om en rask promenad, läsa morgontidningen i lugn och ro eller skriva en bit i en dagbok som bara är för dig och din egen utveckling. Prova dig gärna fram till vad som hjälper dig få en bra start på dagen.

4) Hitta glädjen på jobbet. Vad ger dig genuina känslor av glädje? Är du en sådan som njuter av resultatet när du rott iland ett litet eller större projekt? Är det gemenskapen med kollegor eller klienter? Eller är det när du lyckats lösa något som varit klurigt eller svårt? Tänk efter vad som gör dig avslappnad och glad och försök få in en sådan stund om möjligt varje dag på arbetet. Att tillåta dig själv att vara glad när du arbetar gör underverk på de resultat som du kan åstadkomma.

5) Ta hand om din kropp. Alla vet vi att träning är bra och jag vet också hur lätt det är att halka ur rutinerna när vi reser runt på semestern och gymmet kanske är stängt. Att så snabbt som möjligt komma tillbaka till de rutiner där du ger din kropp ”kärlek genom rörelse” är en av de bästa investeringarna du kan ge dig själv för din goda sömn, ditt mentala välbefinnande och din förmåga att hantera oundviklig stress framöver.

6) Gå och lägg dig i tid. För en del av oss, mig inräknad, är den här kanske den lättaste att följa för att kvällströttheten bidrar oftast till att jag inte glömmer den. Men även jag – och många andra – blir förtrollade av de långa ljusa nätterna på sommaren och får betydligt senare vanor än vad som fungerar med de flesta arbeten. Du vet när du behöver komma i säng och vad som kan hjälpa dig varva ner inför det. Även om du är en nattuggla!

7) Anlita en coach. Det kan göra så stor skillnad! För dig som står inför något nytt i ditt liv eller arbete eller vill snabba på processen i det du redan håller på med så kan coaching vara ovärderligt. Att boka en coach så här i början av en intensiv arbetsperiod kan ha stor effekt på vilka resultat du kommer att få de närmaste månaderna. Vad vill du få framgång i? Ta steget och prova du med! 

Önskar dig nu ett lugnt inträde till höstens aktiviteter. Jag återkommer under hösten med fler tips på hur du kan underlätta din vardag!