Den här artikeln handlar om erfarenheter, föreställningar och forskning kring chefskapet och hur det går att förhålla sig till detta.

Konsumerar du också mycket information? Så där så man efteråt undrar: Var hörde jag det där? Var läste jag – eller var fick jag det ifrån?

Den här artikeln bygger främst på två källor placerade som länkar längst ner i texten. Jag rekommenderar dig att lyssna på båda och bilda dig din egen uppfattning. Begreppen ledare och chef har det skrivits hyllmeter om så om jag frågar dig. Vad kommer du att tänka på om jag säger chef? Vem ser du framför dig? Om jag säger ledare? Vad hittar du då?

Förmodligen hittar du en eller flera personer som du har förknippat olika minnen med. Om du lyssnar på inslaget från Kropp & själ på P1 så kan du jämföra dina egna associationer och reflektera över vad du tycker stämmer. Programmet speglar chefskapet ur flera olika vinklar, från t ex tidningen Chefs chefredaktör, Cissi Elwin och Emma Hamberg som generöst bjöd på sin egen chefskrasch – när hon insåg att – Nä-e jag passar inte som chef. I programmet delade man in chefskapet i två delar där 50 % handlar om att bestämma och ta beslut. Den andra halvan handlar om utvecklingsdelen, se i längre perspektiv, tänka framåt och få andra att våga, och att växa.

Fem konkreta exempel
Med konkreta exempel kom man till den komplexa kärnan och vilka krav och förväntningar som ställs på ett modernt chefskap och nedan listas fem:

  • 1.Behovet av att lära känna sig själv, nå självinsikt och skapa tid och rum för reflektion.
  • 2.Förmågan att kommunicera sin roll och skapa en växande kultur.
  • 3.Insikten mellan skillnaden att vara personlig och privat.
  • 4.Förmågan att se och bekräfta varje individ och ge medveten feedback.
  • 5.Skapa tillit och trygghet genom tydlig struktur.

Vad gör chefen med sin tid? Forskning belyst i podd. Det forskas på området och nya effektiva tekniker för kommunikation växer hela tiden fram både digitalt och IRL (in real life). Behovet av chefsstöd ökar med nya lagar och nya utmaningar som t ex det klassiska generationsskiftet som i en digitaliserad arbetsmiljö ställer begrepp som tid och rum i nytt ljus. Går det verkligen att se varje individ och få alla att växa? Hur gör man för att var och en ska bli sedd?

Lyssna gärna på podd -inslaget, Ulf Skarins lunchpodd, länk nr 2 nedan, med Simon Elvnäs, som under 7 år forskat på; Vad gör chefen av sin tid? Det kommer en del överraskningar och mot slutet knyts spännande upptäckter ihop för såväl forskare som respondenter. Tre nyckelord i poddens samtal blir; självinsikt, medvetenhet -om använd tid – och systematik. Vad behöver en ledare och chef för att kunna möblera sin tid? Intressant att fundera över när det gäller fenomenet leda – utvecklas. Vilka tekniker finns som möjligör det här?

Leda eller ledas? Det är lockande att utveckla resonemanget, men jag gissar att du har saker att göra, annat som väntar. Spara gärna artikeln så du i lugn och ro kan lyssna på de bifogade länkarna. I den fördjupningen hoppas jag du får inspiration och chans att både känna och tänka om vad du anser vara viktigt och utmärkande för begreppen ledare och, eller chef.