Premiär för ICF Coachpodden, ”NOLL-avsnitt” före Julafton!

bild:Vox Orange, Stockholm

”Hej och Välkommen till ICF Coachpodden, som ska ge röst åt professionell coaching!” Inledning på avsnitt 1, vecka 50, den 12 december. Vi, Johanna Nilsson och jag, har fått förtroendet att podda om vad professionell coaching är och inte är. Förkortningen ICF: International Coach Federation.


Vi är nya i gamet – alltså att podda –
Vi är erfarna inom coaching så håll tummarna för en lyckad combo! Våra certifieringsgrader lyder: ICF Professional Certified Coach, förkortas PCC. Det är en trygg grund med mycket erfarenhet av många coachsamtal och mycket utbildning.

Vad ska podden handla om? Du kan påverka!
Vi är jättenyfikna på vad du vill höra och du kan mejla oss direkt på podd@icfsverige.se Det är Johanna och jag som läser mejlen och svarar. Vi har fått in fullt med förslag. Det startade på Stora Coachdagen i Solna 5 nov 2018. Vi samlade in idéer från medlemmar i ICF. Vi vill gärna ha in dina förslag också, du som kanske vet noll om coaching. Vi vill spegla, vinkla och belysa professionell coaching så flerdimensionellt som möjligt!

Vi planerar att bjuda in gäster, berätta mer om ICF Sverige, fördjupa oss och varje gång spegla minst 1 av de 11 kärnkompetenserna, typiska för ICF. Vi vill väcka nyfikenhet och ge värde varje gång! Hoppas, hoppas att du vill lyssna, kommentera, engagera dig, dela och ge vidare. Det finns så mycket utveckling inbyggd i arbetet med professionell coaching och tänk när fler får chans att uppleva!

Upplägg Vi kör ett avsnitt/månad på max 15 min. Vi hör av oss genom sociala medier om vad som är på gång. När det är dags för intervju så annonserar vi det och de avsnitten blir troligen längre, ca 2 x 15 min.
Vi kommer att ge konkreta exempel, för dig som lyssnar – lite mini-coaching att testa på. Vi ska köra med återkommande: Faktaruta, Litteraturtips och vårt eget – hej då!
Hur låter det här?

Premiäravsnittet ett Nollavsnitt Kan redan nu avslöja: Premiäravsnittet är ett ”Nollavsnitt”. Johanna sa idag att det påminner om hennes första samtal, när hon träffar en ny person. Ett första samtal innan samarbetet börjar. Så där jobbar jag också. Vilket kanonbra namn på det där första kostnadsfria mötet som behövs för att gå igenom allt praktiskt. Så förbered dig på att podden värmer upp i december 2018 och jan 2019, då!!!

Carin Bladh och Johanna Nilsson

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Carin H Bladh, ICF Professional Certifed Coach
Medlem i Redaktionsrådet och skriver här för ICF Coachpodden

ICFs VARUMÄRKEN OCH CHECKLISTA

International Coach Federation (ICF) är världens största partsneutrala yrkesorganisation för coacher. ICF tillhandahåller kvalitetssäkring av coacher och utbildningar. Kärnvärden är integritet, excellens, samverkan och respekt.

 

 

 

 

ICFs VARUMÄRKEN OCH CHECKLISTA

ICF ska alltid skrivas först och certifieringsnivån på engelska eller svenska ska alltid anges.
ICFs Certifieringen skrivs ut:

ICF Associate Certified Coach (ACC)
ICF Professional Certified Coach (PCC)
ICF Master Certified Coach (MCC)
Parentesen och texten inom parentes kan tas bort.

Denna checklista hjälper dig säkerställa att du använder ICFs varumärken, titulering mm korrekt i alla forum.

ICF Sverige/Sök coach
Visitkort
Signatur info i mail
Dokumentmallar: offerter, faktura, brev etc
Hemsida
Marknadsföringsmaterial
CV/Konsultprofil
LinkedIn
Facebook
Sociala medier i övrigt
utbildning.se
Övrigt/Annat

Här kan du hitta mer information

Vårt varumärke

Tack för att du är med och stärker ICF som varumärke!

Forskningsforum: Vad är det som verkar fungera när vi sätter och försöker uppnå beteendemål?

Facilitating Successful Behavior Change: Beyond Goal Setting to Goal Flourishing.

I en metastudie*) på forskning kring mål, både vad som är framgångsfaktorer när man formulerar mål och när man strävar för att uppnå dem, ges förslag till coacher hur de, utifrån den samlade forskningen, bättre kan stötta och utmana sina klienter i deras strävan att förändra sitt beteende och skapa nya vanor.

Några av de viktigaste kännetecknen på engagerande mål är:

  • Svårighetsgrad, dvs lätta eller utmanande
  • Tidsperspektiv, dvs långsiktiga eller kortsiktiga
  • Antal mål att arbete mot samtidigt, dvs ett eller flera
  • Typ av mål, dvs lärande eller prestation
  • Motivationsgrad, undvika eller uppnå

Studien vill ta hål på myten om att med 10 000 timmars övning kan vi excellera i princip vad som helst. Nowack menar att genetik och miljö spelar en väldigt stor roll för vad en individ kan uppnå. Coacher ska uppmuntra coacheer att öva på nya färdigheter tills de blir mer automatiska och bekväma, men vi bör inte förvänta oss att de blir experter på det som tidigare var en svaghet. Det är helt enkelt inte realistiskt. Graden av motivation och ”self-efficacy”, upplevd självförmåga, (upplevd egen förmåga att hantera viss given situation eller händelse) har också stor betydelse för om beteendeförändring kommer att ske.

Att kommunicera sina mål till andra, feedback och s.k. ”Mental Contrasting” är ytterligare framgångsfaktorer för att nå mål för beteendeförändring

Summering: En god intention att ändra ett beteende är en ganska svag indikator för om det kommer att ske eller inte. Det finns många andra faktorer som påverkar.

För er som vill läsa mer finns hela studien här

Artikelförfattare: Agneta Lundgren

Källa:
*) Facilitating Successful Behavior Change: Beyond Goal Setting to Goal Flourishing. Kenneth Nowack Ph.D., Envisia Learning, Inc., Santa Monica. Artikeln publicerades i Consulting Psychology Journal 2017 av American Psychological Association.

Hjärnstretch, trolleritrick och framtidsspaning på Stora coachdagen

Vid ICF Sveriges nationella konferens Stora coachdagen samlades idag närmare 150 coacher, ledare, konsulter och andra intresserade av framtidens organisationer och hur vi förhåller oss till en snabbt föränderlig värld.

Ett högkvalitativt startfält av talare gav under dagen olika perspektiv på vår nutid och vart vi kan tänkas vara på väg inramat av dagens moderator Carl Thillenius som knöt samman med trolleritrick och fingerfärdighet.

 

 

 

 

 

 

Henrik Martin, management konsult med överblick över ledningsstilars utveckling var först ut med en presentation av hur vi nu går från hierarkiska Napoleon-organisationer till VOKA-organisationer präglade av att omges av  Volatilitet, Osäkerhet, Komplexitet och Ambivalens där en hierarkisk struktur blir för långsam och besluten måste finnas ute hos dem som är aktiva i verksamhetens vardag.  Henrik belyste hur tre D representerar de tre makrotrender som just nu påverkar oss mest: Demografi, Digitalisering och De nya generationerna. Vi har inte längre en ålderspyramid, vår demografiska profil liknar mer en boll och ställer nya krav på hur vi får samhället att fungera. Digitaliseringen är numera exponentiell vilket utmanar oss människor som tänker i linjära processer och därför inte kan förutse vad som kommer redan i en nära framtid och nu behöver öva oss på att förhålla oss till osäkerhet. De nya generationerna kommer med nya sätt att tänka och Henrik poängterar här just ”nya” i pluralis, det handlar inte om ett nytt sätt . Värderingskurvan har inte bara förskjutits utan även plattats ut från den traditionella normalkurvebilden – vi har mer heterogena värderingar i vårt samhälle och bland ungdomar märks det extra tydligt. I en voka-organisation går vi från hierarkier till nätverk, från stuprör till team och från chefsskap till självledarskap. Kontroll, policies och slutna rum ersätts av tillit, värdegrund och transparens.

Tobias Degssell, kreativitetsexpert med många års studier av hur kreativitet uppstår och bibehålls, bland annat av mönster bland Nobelpristagare  som ett sätt att hitta vad smarta och kreativa människor har gemensamt, visar på samarbete, envishet, uthållighet och vikten av att också få det gjort. ”vi behöver thinkers and doers”, att tänka nytt är inte så svårt, att få idéer kan vara enkelt men att ha förmågan att göra något av dem särskiljer dem som lyckas med avgörande upptäckter/innovationer.  Tobias beskrev hur vi söker oss till likasinnade men för att bli effektiva behöver vi istället utmana oss i mångfald och samverkan, fortsätta göra som vi gjort men också ta oss tiden att experimentera med det nya och kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt. ”Framtiden är ett verb – det är något vi gör, såklart kan vi ha en aning om vad vi gör.” Tobias beskriver framtidens sätt att verka som människor som med gemensamma värderingar går samman och gör gemensamma lösningar.

Jonathan Passmore gav via länk en översikt över resultaten i den trans-europeiska coachstudien ”state of play in coaching”  där coacher från hela Europa fått svara på frågor kring sin praktik, metoder, etiska dilemman med mera. Jonathan resonerade kring hur svenska coacher svarat jämfört med europeiska kollegor. För den intresserade finns i ICF Sveriges artikelarkiv ett antal artiklar i ämnet.

Dagen avrundades sedan med ett personligt och nära samtal med Johan Hederstedt, ICF Sveriges nuvarande ordförande, som öppet och ödmjukt beskrev sin egen resa från ÖB och maktmänniska till coach med fokus på människorna. Johan som verkat i många utsatta områden och positioner beskrev hur han påverkats av dem och hur han med tiden omformat sitt sätt att se på vad som är effektivt ledarskap. Han berörde också rädslan som då och då drabbar oss alla, ”man kan bli rädd, rädslan har jag accepterat men ett rädslodrivet ledarskap fungerar ju inte, ledarskapet måste komma ur värderingar”. Coachning är för Johan inte bara en metod för att lösa en massa problem utan handlar om att hjälpa människor att göra vägval. Att se sig själva och ur det ta autentiska steg framåt.

Efter dagens föreläsningar och det intensiva utbytet i pauserna lämnade publiken dagen med vidgade perspektiv,  nya tankar och datumet för nästa Stora coachdag. 11 november 2019 – save the date, då kör vi igen!

Forskningsforum: En systematisk översyn av utfallet i executive coaching

A systematic review of executive coaching outcomes. Is it the journey or destination that matters the most ?

Denna forskningsstudie av  Andromachi Athanasopoulou  och Sue Dopson är en sammanfattning av över tvåhundra andra studier som berör executive coachning. Studien har täckt in intressenter som höga chefer,  professionella coacher, HR, coachees på olika nivåer, stakeholders(uppdragsgivare).  Studien definierar vad executice coachning är , vilket kan användas av oss ( ej här).Flera slutsatser kan säkert användas av oss (ytterligare kunskap), några behöver diskuteras ytterligare. En nyhet är att studien pekar på att för executive coachning (EC) har den sociala dimensionen/sammanhanget större betydelse än individens resultat.

Några viktiga slutsatser

  • Oavsett vilken coachingmodell som används så skapar det positiva resultat
  • Användande av självskattningsmodeller skapar högre effektivitet
  • Fokus på coacheens styrkor är väsentligt
  • Förstå coacheens språk mycket viktigt
  • Till skillnad från andra metoder måste de individuella målen alltid kopplas till de strategiska målen
  • Integrering av coachning i ledarskapet visar ledningens engagemang för individen
  • Kulturen(värdegrund) i ett företag är viktig för en framgångsrik coachning

Några slutsatser som berör coacheen

  • Exprimentlusta, öppenhet, självmedvetenhet, tillit och emotionell stabilitet gynnar ett bra resultat
  • När coacheen ser praktiska resultat ökar motivationen-helst under coachingperioden

Några slutsatser som berör oss som coacher

  • Coachens bakgrund har betydelse för innehåll och coachingstil
  • Coachens professionalitet, positivism, autencitet, empati, förmåga att lyssna är viktigt. Ställa reflekterande frågor, agila förhållningssätt, förståelse för sammanhang har avgörande betydelse för ett bra resultat

Några slutsatser som berör förhållandet mellan coach och intressenten (uppdragsgivaren)

  • Viktigt med klarhet i roller och förväntningar, rapportering.
  • Viktigt med kontraktets innehåll

 

Några frågor att diskutera

Coachens bakgrund och förståelse för sammanhanget är enligt studiens slutsatser viktigare än coachens coachförmåga. Hur förhåller det sig till och vad betyder det för  Certfieringsgrad som kvalitetssäkring?

Rapportering till uppdragsgivaren, hur arbetar vi som coacher med det?

Utklaranden av mål i coachningen? Alltid kopplat till de strategiska målen.

För dig som vill läsa mer finns hela studien här: Athanasopouloua & Dopson 2017 Systematic Review Coaching

Artikelförfattare:  Johan Hederstedt

Sista anmälningsdygnet inför Stora coachdagen

Nu går vi in i sista anmälningsdygnet inför  stora coachdagen den 5 november. 

Coacher, konsulter, ledare och andra som är intresserade av nuläget i coaching, ledarskapets utveckling och framtidens kompetenser samlas i Solna för en dag . Har du ännu inte bokat din plats gör du det här.

Intressanta föreläsningar om moderna organisationer, innovativa processer och hur vi går från ord till handling är att vänta.  Jonathan Passmore ger oss via länk från UK en överblick över nuläget i europeisk coaching, Johan Hederstedt, nuvarande ordförande i ICF Sverige och med en lång ledarkarriär bakom sig berättar om sin resa från ordergivande chef till coach. Tobias Degsell är kreativitetsexperten som idag hjälper företag tänka nytt utifrån de förändringar som digitalisering och AI medför. Henrik Martin visar på dragen i framtidens ledarskap då våra arbetsplatser går från Napoleon till VOKA.

Dagen hålls samman av moderator Carl Tillenius som guidar oss genom dagen med en blandning av tricks, träffsäker humor och laddad publikkontakt.

 Coachdagen ger 8 CCEU poäng, 4 för kärnkompetenser och 4 för resource development.

Vi ses i Stockholm den 5 november!

eventgrupp och styrelse
ICF Sverige

Stora coachdagen – 20 dagar kvar!

Den är nära nu. Årets happening i coach-Sverige och en konferens som kikar runt hörnet in i framtidens ledarskap. 20 dagar kvar till stora coachdagen den 5 november.  

Antingen du själv är aktiv coach,  arbetar med annat och använder ett coachande förhållningssätt som en del av ditt sätt att möta människor eller ”bara” är intresserad av framtidens ledarskap och arbetsplatser så är det här dagen för dig.

För dig som har bråttom och inte hinner läsa hela mailet kommer här en sammanfattning med allt du behöver veta.
  • Den 5 november från incheck vid nio till eftermingel vid 17 vill du vara på Friends Arena i Solna. Tillsammans med en prisad forskare, en kreativitetsexpert och en före detta överbefälhavare möts vi under en dag för att diskutera och upptäcka nya trender och möjligheter.
  • Program, föreläsarbeskrivningar, hotellrabatt och alla annan info om eventet finns på www.storacoachdagen.se
  • Deltagare anmäler sig här.
  • Utställare anmäler sig här.

Intressanta föreläsningar om moderna organisationer, innovativa processer och hur vi går från ord till handling är att vänta.  Jonathan Passmore ger oss via länk från UK en överblick över nuläget i europeisk coaching, Johan Hederstedt, nuvarande ordförande i ICF Sverige och med en lång ledarkarriär bakom sig berättar om sin resa från ordergivande chef till coach. Tobias Degsell är kreativitetsexperten som idag hjälper företag tänka nytt utifrån de förändringar som digitalisering och AI medför. Henrik Martin visar på dragen i framtidens ledarskap då våra arbetsplatser går från Napoleon till VOKA.

Dagen hålls samman av moderator Carl Tillenius som guidar oss genom dagen med en blandning av tricks, träffsäker humor och laddad publikkontakt.

 

   Stora coachdagen är öppen för alla och kommer att ha en inriktning för att vara givande även för den som inte är coach men intresserad av ledarskap och coachande förhållningssätt i det men den kan också för dig som coach ge en portion av din kompetensutveckling . Coachdagen ger 8 CCEU poäng, 4 för kärnkompetenser och 4 för resource development vilket inte minst är bra för din omcertifiering som coach.

 

Vi ses i Stockholm den 5 november! Har du ännu inte bokat din plats gör du det här.

 

Vi har också förhandlat fram ett rabatterat pris för dig som reser in och behöver ett hotellrum, Quality hotel Friends ger ett specialpris, läs mer om det på stora coachdagens sida.

Har du verktyg, produkter eller utbildningar som kan vara av intresse för besökarna?
Det finns fortfarande möjlighet att engagera dig/ditt företag  som samarbetspartner på flera olika nivåer – lägsta investering endast 500 kr!

Läs mer om partnerskap på storacoachdagen.se Eller gör din partnerskapsbokning här direkt, via SimpleSignUP 

Vi ses!
eventgrupp och styrelse
ICF Sverige

Varför är intresset så stort för nya typer av organisationer?

​I september släppte vi på Stardust vår senaste bok “Framtidens organisationer – från Napoleon till VOKA”.

Intresset för bokreleasen var mycket stort, så stort att vi var tvungna att stänga anmälningssidan redan efter någon dag. Det var ju verkligen glädjande, men fick mig att fundera på: varför är intresset så stort just nu, egentligen?

Det verkar helt enkelt som om våra gamla typer av organisationer, det vi kallar Napoleonorganisationer, har spelat ut sin roll. Vi är trötta på att verka i hierarkier där chefer behandlar sina underställda som olydiga barn. Där kontroll och silomentalitet har tagit över våra liv, och endast 13% av oss känner oss engagerade i våra jobb.

Istället hoppas jag att vi är på väg mot nätverksorganisationer som baseras på tillit. Där kollegorna kommer till jobbet för att de vill och för att de känner sig inkluderade. Och för att de är engagerade i vad de gör på dagarna. Där vi låter människan i sin helhet komma fram på arbetsplatsen, och där vi tar hand om varandra, och hjälper varandra att utvecklas och växa på ett hållbart sätt.

Det kanske låter litet snyftigt. Men jag tror verkligen att det vore bra för människorna. Och för mänskligheten.

Vad tror du?

Artikelförfattare: Henrik Martin,
talare vid ICF Sveriges Stora coachdagen i Stockholm den 5 november.

Vill du vara med och höra mer? Anmäl dig här!

Behövs det ett nytt ledarskap i framtidens organisationer?

Det pågår en debatt bland världens ledarutbildare just nu: är det så stor skillnad på “vanligt” ledarskap och framtidens ledarskap egentligen? Jag tror svaret på den frågan till stor del avgörs av vad man innefattar i “vanligt” ledarskap. Men det jag vet med säkerhet är att kraven på ledarskap bara kommer att öka i den komplexa och oförutsägbara VOKA-värld vi lever i idag.

När organisationer byter form till nätverksorganisationer, där tillfälliga team med stort eget ansvar är den centrala enheten, kommer ledarskapet sättas på prov. Vi kommer behöva fler ledare som:

  • har insikt om sina styrkor och begränsningar
  • är anpassningsbara och lär sig av sina misstag
  • kan hantera snabba förändringar
  • snabbt kan skapa en produktiv samverkan mellan teammedlemmar
  • kan uppmuntra innovation och lärande
  • kontinuerligt forma företagskulturen

De måste dessutom klara av att göra detta med medarbetare som inte alltid tillhör organisationen, t.ex. “giggare” och tillfälliga konsulter.

Jag tror också att vi framöver kommer att se olika typer av ledare. En del kommer att vara pionjärer, de som är bäst på att tänka stort och långsiktigt, som vågar prova helt nya vägar och nya idéer. Andra kommer att vara transformatörer, de som är bäst på att få med sig resten av verksamheten i de nya arbetssätten, utan att för den skull tappa bort det som fortfarande är framgångsrikt. Och troligtvis kommer en annan roll vara förvaltarens, d.v.s. de som ser till att saker som fungerar faktiskt fortsätter att fungera.

Alldeles oavsett om man kallar det för en ny typ av ledarskap eller inte, så är jag övertygad om att ledarskap i VOKA-världen kan bli oerhört utmanande. Och väldigt, väldigt roligt!

Artikelförfattare: Henrik Martin,
talare vid ICF Sveriges Stora coachdagen i Stockholm den 5 november.

Vill du vara med och höra mer? Anmäl dig här!

Därför kommer transparens bli allt viktigare – även för dig

 ​Jag tror att transparens kommer bli ett allt viktigare ledord i våra organisationer. När vi nu lämnar förlegade organisationsformer bakom oss (det vi kallar Napoleonorganisationer) och istället rör oss mot VOKA-organisationer, så kommer transparensen bli helt avgörande.

Och det kan bli ganska utmanande. För många av oss är ju uppvuxna i organisationer där man kände sig tvungen att hålla det mesta hemligt för medarbetarna.

I slutet på 90-talet var jag Nordenchef på en av de större internetkonsulterna. I ledningsgruppen lade vi oproportionerligt mycket tid på hur vi skulle “kommunicera det här till personalen”. Och vi paketerade alltid en dålig nyhet i ett frejdigt, positivt e-mail som gick ut till alla. När alla egentligen redan kände till den dåliga nyheten och undrade varför vi i ledningen inte bara berättade som det var.

Nuförtiden vet medarbetarna ännu mer. Det finns därför ingen anledning att hålla igen. Om du tror att dina kollegor a) kan och b) vill göra ett bra jobb, ge dem då också tilliten i att vara så transparent du bara kan. Så att de kan skaffa sig en egen uppfattning, och fatta bättre beslut. Det vinner alla på i längden.

Artikelförfattare: Henrik Martin,
talare vid ICF Sveriges Stora coachdagen i Stockholm den 5 november.

Vill du vara med och höra mer? Anmäl dig här!